من و تو

وبلاگی صمیمی با مطالب متنوع

من و تو

وبلاگی صمیمی با مطالب متنوع

افزایش 37 برابری پهنای باند اینترنت بین‌الملل

تقی‌پور آخرین محور از محورهای عملکرد دولت دهم را بحث توسعه دولت الکترونیکی دانست و یادآور شد: با تشکیل کارگروه مدیریت فاوا و امنیت در دولت دهم امروز پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌های بانکداری، تجارت، آموزش از راه دور، سلامت الکترونیکی و سایر محورها پیش بینی شده است.
      

               

برابر قانون اساسی و سیاست کلی اصل ۴۴، شبکه‌های مادر مخابراتی کماکان باید در مالکیت و در اختیار دولت بمانند، بنابراین ما امروز این مسئله را در شبکه‌های مادر مخابراتی مدنظر داریم.

همزمان با فرا رسیدن هفته دولت، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تشریح عملکرد وزارتخانه متبوع خود در دوران دولت دهم پرداخت و از رشد ۳۷ برابری پهنای باند بین‌الملل خبر داد.

یه گزارش ایتنا رضا تقی‌پور در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا، با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: طی دولت نهم و دهم، ما در زمینه‌های مختلف رشد چشمگیری داشته‌ایم که در این میان می‌توان به پهنای باند بین‌الملل اشاره کرد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در اوایل دولت نهم ظرفیت پهنای باند بین‌الملل حدود ۷/۱ گیگابایت بر ثانیه بود، عنوان کرد: اکنون این روند تا ۳۷ برابر افزایش پیدا کرده و طبیعی است که اگر تقاضای بیشتری هم وجود داشته باشد، همچنان قابلیت افزایش را دارد.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: در ابتدای دولت دهم ظرفیت پهنای باند بین‌الملل به ۲۲ گیگابایت رسیده بود که از ابتدای دولت دهم تاکنون سه برابر رشد داشته است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از فعالیت‌های وزارت ارتباطات به خصوص در زمینه دسترسی از طریق بخش خصوصی صورت می‌گیرد، گاه این سوال پیش می‌آید که نقش بدنه دولتی در این میان چگونه است و دولت چگونه اعمال حاکمیت می‌کند. من فکر می‌کنم لازم است این ذهنیت اصلاح شود چراکه برابر قانون اساسی و سیاست کلی اصل ۴۴، شبکه‌های مادر مخابراتی کماکان باید در مالکیت و در اختیار دولت بمانند، بنابراین ما امروز این مسئله را در شبکه‌های مادر مخابراتی مدنظر داریم.

او ادامه داد: در هر صورت ظرفیت ما در این زمینه به طور دائم در حال توسعه است و در لایحه‌های میانی و بحث دسترسی هم امروز ۱۸۵۵ پروانه برای بخش‌های خصوصی و غیردولتی صادر کرده‌ایم که این بخش‌ها در حال ارائه خدمات به مردم هستند.

تقی‌پور با بیان اینکه در میان پروانه‌های صادر شده، ۵ پروانه به ارتباطات سیار، شش پروانه به تلفن ثابت، ۷ پروانه به ارائه مخابرات ماهواره‌ایی و ۱۱ پروانه به ارائه خدمات پهنای باند اینترنتی اختصاص دارند، اظهار کرد: در کنار این موارد پروانه‌های متعدد دیگری نیز صادر شده و امروز با روش‌های پیشرفته‌ای که در اعمال مالکیت و نظارت و کنترل صورت می‌گیرد، با جزییات تمام فعالیت‌های این بخش‌ها تحت کنترل قرار دارد. به این معنا که حجم پهنای باندی که شرکت‌های مختلف ارائه و پرداخت می‌کنند به طور کلان و دائم کنترل می‌شود و ما همواره تمام فعالیت‌های اپراتورها را مدنظر داریم.

وزیر ICT در ادامه صحبت‌های خود یادآور شد: اکنون از نظر پوشش تلفن‌های همراه در تمام کشور، قطعی‌های سرویس‌های مختلف و اینکه آیا کیفیت این خدمات در حد تعریف شده است یا خیر، کنترل‌های دائمی صورت می‌گیرد و خوشبختانه ما جزو حوزه‌هایی هستیم که مردم کمترین شکایت را دارند.

وی در عین حال به بحث تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت: در زمینه تعرفه‌ها هم ما جزو دقیق‌ترین‌ها و یا اصلا دقیق‌ترین هستیم، چراکه تعرفه‌ها را به شدت تحت کنترل داریم و با توجه به اینکه نوع خدمات ما تعریف شده و تعداد اپراتورهایمان هم محدود است، کاملا می‌توانیم بر موارد مختلف اشراف داشته باشیم و در چنین شرایطی است که به طور مثال یک کاربر می‌تواند در هر لحظه با داشتن پرینت صورتحساب خود، به طور دقیق بداند که چند دقیقه و چند ثانیه صحبت کرده است؛ چنین عملکردی در بقیه حوزه‌ها وجود ندارد و یا کمتر دیده می‌شود.

تقی‌پور ادامه داد: فکر می‌کنم امروز رگولاتوری ما جزو موفق‌ترین دستگاه‌های حاکمیتی است و برابر گزارش سازمان بازرسی کل کشور و همچنین ارزیابی عملکرد بخش‌های دولتی توسط معاونت توسعه نیروی انسانی ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و سازمان‌های تابعه همواره در رتبه‌های بالای اول تا سوم جای گرفته‌اند که بابت این موضوع از همکارانمان و کسانی که در این زمینه تلاش کرده‌اند، تشکر می‌کنیم.

وزیر ICT در ادامه صحبت‌های خود به شروع دولت دهم و برنامه‌ریزی‌هایی که تحت عنوان برنامه پنجم توسعه صورت گرفته بود اشاره کرد و گفت: در این برنامه ۱۴ سرفصل طراحی شده بود که محورهای کلی توسعه ظرفیت پهنای باند کشور را دربرمی‌گرفت. اکنون خوشبختانه بخش عمده‌ای از این برنامه‌ها عملیاتی شده و ما به‌گونه‌ای پیش رفته‌ایم که در برخی حوزه‌ها لازم است در اهداف طراحی شده در برنامه پنجم توسعه تجدیدنظر کنیم. چراکه به عنوان مثال در این برنامه ظرفیت ۵۲۵ گیگابیت در ثانیه را در نظر داشتیم اما اکنون در سال ۹۰ به این ظرفیت دست پیدا کرده‌ایم و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تلاش داریم طبق برنامه‌های پنجم این ظرفیت را تا چهار برابر ارتقاء دهیم.

تقی‌پور ادامه داد: امیدواریم اعتبارات مناسبی هم به این حوزه اختصاص پیدا کند چراکه در این صورت، ما تا پایان برنامه پنجم توسعه می‌توانیم این رقم را تا سقف ۲/۲ ترابیت بر ثانیه افزایش دهیم.

وی همچنین به بحث توسعه ظرفیت ترانزیت کشور به عنوان یکی دیگر از اقدامات موثر دولت دهم اشاره کرد و گفت: بیش از دولت دهم، اصلا ظرفیتی برای ترانزیت کشور وجود نداشت، اما در این دولت کار ترانزیت با چهار یا پنج تفاهم‌نامه و قرارداد که با اروپا، روسیه، کشورهای همسایه و جنوب خلیج فارس امضا شد، در دست اقدام قرار گرفته که اگر برنامه‌های در دست اجرا عملیاتی شوند و قراردادهای امضا شده به مرحله اجرا برسند، معادل ۸/۱۲ ترابیت بر ثانیه ترانزیت خواهیم داشت و به این ترتیب به هاب منطقه تبدیل خواهیم شد.

وزیر ICT در ادامه گفتوگویش با ایسنا، محور سوم عملکردهای وزارت ارتباطات در دولت دهم را به بحث کسب و کارهای مرتبط با فناوری اطلاعات مربوط دانست و گفت: امروزه کسب و کارهای زیادی که در گذشته اصلا وجود نداشتند، ایجاد شده‌اند و یکی از محورهای اصلی ما در شبکه ملی اطلاعات به مبحث ایجاد و توسعه همین کسب‌ و کارهای شبکه‌یی مربوط می‌شود. چراکه از این پس با راه‌اندازی این شبکه‌ها و موضوع تولید محتوا قطعا اشتغال‌زایی زیادی در کشور صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: بحث خدماتی این شبکه‌ها هم می‌تواند به صورت ارزش افزوده ارائه شود و بدین‌ترتیب مشاهده می‌کنیم که هر روز خدمات بیشتری به مردم ارائه می‌شود.

تقی‌پور آخرین محور از محورهای عملکرد دولت دهم را بحث توسعه دولت الکترونیکی دانست و یادآور شد: با تشکیل کارگروه مدیریت فاوا و امنیت در دولت دهم امروز پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌های بانکداری، تجارت، آموزش از راه دور، سلامت الکترونیکی و سایر محورها پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: البته این امور جزو امور زیربنایی محسوب می‌شود و در سطح ملی مطرح هستند، به همین دلیل تلاش یک وزارتخانه به تنهایی در این زمینه‌ها کفایت نخواهد کرد و لازم است که تمام دستگاه‌های اجرایی تلاش کنند که کارهای خود را برروی این شبکه‌ها منتقل و خدمات خود را به شکل الکترونیکی ارائه کنند که البته خوشبختانه می‌توان مشاهده کرد که این اتفاق در شبکه‌های تخصصی که به طور دائم در حال توسعه هستند، اتفاق می‌افتد.

وزیر ICT از شبکه‌های شباب، شبکه‌های علمی، مدارس و گمرک به عنوان برخی ظرفیت‌های ایجاد شده نام برد و یادآور شد: با توجه به اینکه دولت دهم اولین دولتی بود که شعار دولت الکترونیک را مطرح کرد، اکنون بسیاری از اهداف ما در این زمینه در حال تحقق است و امیدواریم با اراده‌ای که در تمام دستگاه‌ها به وجود آمده و در عین حال با برخی از مسائل جانبی و مسائل مهمی چون امنیت، مردم بتوانند به شبکه‌های اینترنتی اعتماد کنند.

وی در عین حال یادآور شد: اگر در مباحث مختلفی از جمله خرید و فروش اینترنتی و بانکداری، مردم مطمئن نباشند که سرمایه آن‌ها در امنیت قرار دارد، استقبال عمومی از شبکه‌های اینترنتی با چالش مواجه خواهد شد.

تقی‌پور همچنین در پایان عنوان کرد: طی این سال‌ها مردم نشان داده‌اند که با آگاهی در این حوزه هم مانند حوزه‌های دیگر بهترین و برترین‌ها را انتخاب می‌کنند و توسعه روزافزون سهم مخارج ICT در کشور گویای آن است که جذب کسب و کارهای جدید در این زمینه بسیار بالاست و همچنان جا دارد که ظرفیت کشور در این زمینه از عدد ۸/۴ به ۸/۷ و ۱۰ برسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد